Lagere school

Eerste graad

Welkom bij Juf Tine in L1

Welkom in de regenboogklas. 

Samen met mol en beer leren we in het eerste leerjaar letters en woorden lezen. Dit doen we aan de hand van ons werkboek, leesboek en letterdoosje. 

Met Luna gaan we op ruimtereis en leren we schrijven. We beginnen met patronen en leren zo stil aan woordjes schrijven. 

Bij rekenen gaan we met ons schip varen op zee. We leren optellen, aftrekken en zo veel meer met heel leuk materiaal. 

Bij WO leren we algemene zaken en bij MUVO brengen we onze creatieve ik naar boven. Wekelijks besteden we tijd aan sport en om de twee weken kunnen we gaan zwemmen.
Kortom, je leert heel wat nieuwe dingen in het eerste leerjaar en maakt vooral veel plezier!

Welkom bij juf Lindsey in L2

In onze monsterklas van het 2de leerjaar leren we tellen tot 100 en maken we kennis met de maal- en deeltafels.

Omdat we echte leesmonstertjes willen worden en al die leuke boekjes willen verslinden, zetten we extra in op het lezen.

We zijn nu al een beetje groter en gaan dan ook veel leren werken met de computer. We leren hoe we onze lessen kunnen oefenen en zelfs hoe we muziek kunnen maken.

Muvo doen we samen met de leerlingen van het 1ste leerjaar zodat we elkaar kunnen helpen.

Met meester Glenn gaan we om 2 weken zwemmen en meester Sven geeft ons 1x per week turnles.

Zoals je ziet, gaan we heel veel leren! We gaan dit natuurlijk niet alleen op papier doen maar ook al spelend zowel binnen al buiten.

We gaan er een MONSTERLIJK jaar van maken!

Tweede graad

Welkom bij juf Nena in L3

Onze klas is een betoverende plek waar Disney-magie tot leven komt. We stappen elke dag een wereld vol verhalen, avonturen en vriendschap binnen.

In de voormiddag duiken we in boeiende vakken, afgestemd op ieders niveau. Maar daar stopt het niet! In de namiddag gaan de klassen door elkaar, waardoor nieuwe vriendschappen ontstaan en verschillende perspectieven worden gedeeld.

Samen bouwen we aan een unieke puzzel van leren en groeien, waar elk kind een belangrijk stukje van is.

Welkom in onze kleurrijke Disney-wereld!

Welkom bij juf Naomi in L4

In L4 ontpoppen de leerlingen op hun eigen tempo en  niveau tot prachtige vlinders! aan de hand van het viersporenbeleid, het talentenarchipel en de observaties van de leerkracht gaan we op zoek naar het unieke stukje van elke leerling. We zorgen ervoor dat dit talent verder groeit tot iets waar ze zich goed bij voelen.

Er wordt ingezet op he zelfstandig werken in combinatie met de nodige rust die mede dankzij onze leeshoek tot stand komt.

De werking van de tweede graad

Rekenen, taal en spelling worden per leerjaar gegeven.

De instructie van alle vakken wordt gegeven waardoor de leerlingen daarna zelfstandig aan het werk kunnen gaan in het hoekenwerk. De leerlingen beslissen zelf met welk vak ze beginnen. Dit aan de hand van het viersporenbeleid.

Wat is het viersporenbeleid?

De leerlingen kiezen zelf bij welk spoor ze aansluiten. Dit zijn de 4 sporen:

  • Pauw: 'Ik heb de leerstof begrepen en kan het alleen.'
  • Toekan: 'Ik heb de leerstof begrepen, maar heb nood aan een hulpmiddel. Dit kan zijn: MAB-materiaal, extra tijd, minder oefeningen, …'
  • Flamingo: 'Ik heb hulp nodig van de juf bij het maken van de oefeningen. Het kan ook zijn dat de juf de uitleg van de leerstof nog eens moet geven.'
  • Papegaai: 'Ik volg een aangepast traject (andere leerstof naar boven of naar beneden toe), maar het kan wel zijn dat ik mijn oefeningen zelfstandig kan maken.'

W.O. en Mu.Vo. wordt klas overschrijdend gegeven.

Omdat wij van het principe zijn dat leerlingen leren met en van elkaar, gaan we wereldoriëntatie en Muzische Vorming aanbieden aan L3 en L4 samen.

Technieklessen gaan we telkens één keer per maand geven.

Lezen

De leerlingen lezen twee keer per week 15 minuten samen (per twee). Ze worden onderverdeeld op ieder zijn of haar niveau.

Iedereen heeft een talent!

Eén keer per week werken we klas overschrijdend aan de talenten van de leerlingen. Dit doen we aan de hand van verschillende eilanden waarbij leerlingen ontdekken welk eiland het best bij hun past. Dit is ook belangrijk bij hun studiekeuze in de toekomst.

Bodymap

's Ochtends en 's avonds gaan we wat bewegen! We leren per maand een dansje aan waardoor we aan onze fijne en grove motoriek gaan werken.

Frans

De leerlingen die thuis geen Frans praten, krijgen elke week 1 uur Franse les van juf Nena. De andere leerlingen krijgen op dit moment een extra uurtje Nederlands (taal of spelling).

Padlet

Als de leerlingen iets niet volledig begrijpen, kunnen ze op de klaspadlet terecht. Hier zullen per vak instructiefilmpjes opgezet worden als de leerstof hiervan aangeboden wordt. Hier staan ook verschillende sites van spelletjes op om onder andere de maal- en deeltafels te oefenen.

Elke week zetten we hier ook de tip van 'Grej of the day' op. Op deze manier kunnen jullie, als ouder, ook mee nadenken met de kinderen.

Opstart van de dag

Onder het motto van juf Naomi dat gaat als volgt:

"Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach.

Wie vrolijk is in de morgen, die lacht de hele dag!'

hebben we besloten om de dag telkens te beginnen met iets leuk.

  • MUVO-maandag
  • DILEMMA-dinsdag
  • WEETJES-woensdag
  • DOLLE-donderdag
  • VETTIGE-vrijdag

Wat houdt dit in?

Op maandag gaan de leerlingen een kleurplaat krijgen.

Op dinsdag spelen we een dilemma-spel.

Op woensdag krijgen de leerlingen een raadsel waarvoor ze een week de tijd krijgen om het op te lossen.

Donderdag doen we een beweegspel.

En op vrijdag sluiten we de week af met een kleine lekkernij.

Derde graad

Welkom bij L5

Welkom bij L6

Vanaf schooljaar 2024-2025

De werking van de derde graad

Onze school is stilletjes aan gegroeid en eindelijk is het zo ver! We hebben een derde graad. We starten dit jaar ons vijfde leerjaar op. 

Zelfstandig werk

In het vijfde leerjaar beginnen we aan de voorbereiding op het secundair onderwijs. Leerlingen leren zelfstandig werken, ze leren hun werk te plannen en voeren opdrachten zelfstandig uit. Je hoort het dus … zelfstandigheid boven alles! 

Meersporenbeleid

Instructies voor Nederlands en wiskunde worden steeds bij het begin van elke dag gegeven. Nadien werken leerlingen zelfstandig en op hun eigen tempo aan deze leerstof. Ze doen dit elk in hun eigen spoor … want ook in de derde graad werken we met een meersporenbeleid. 

Er zijn 4 sporen die de leerlingen kunnen kiezen: 

  • Pauw: 'Ik heb de leerstof begrepen en kan het alleen.'
  • Toekan: 'Ik heb de leerstof begrepen, maar heb nood aan een hulpmiddel. Dit kan zijn: MAB-materiaal, extra tijd, minder oefeningen, …'
  • Flamingo: 'Ik heb hulp nodig van de juf bij het maken van de oefeningen. Het kan ook zijn dat de juf de uitleg van de leerstof nog eens moet geven.'
  • Papegaai: 'Ik volg een aangepast traject (andere leerstof naar boven of naar beneden toe), maar het kan wel zijn dat ik mijn oefeningen zelfstandig kan maken.'

Frans

De leerlingen krijgen in het vijfde leerjaar ook 3 uur Frans per week. Heel wat leerlingen spreken al Frans en zullen dus extra schriftelijke uitdaging krijgen. 

Meerdaagse uitstappen

De derde graad zal ook elk jaar een meerdaagse uitstap doen. Het eerste jaar zullen ze 3 dagen op stap gaan, het tweede jaar gaan ze 5 dagen weg. Om dit te financieren voorzien we een betaalplan voor de ouders om de financiële last te beperken.

Godsdiensten 

Mogelijkheden om te volgen:

  • Anglicaanse godsdienst
  • Israëlitische godsdienst
  • Niet-confessionele zedenleer
  • Protestants-evangelische godsdienst
  • Islamitische godsdienst
  • Orthodoxe godsdienst
  • Rooms-katholieke godsdienst
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin